opisze jak wymienić tylne tarcze hamulcowe,razem z klockami.
Narzędzia jakie będą nam potrzebne to
Klucz oczkowy 13 lub nasadka 13 z przedłużką
klucz płaski 17
klucz gięty 18 lub nasadkowy z przedłużką
płaski śrubokręt
torx30
szczotka druciana
klucz do wciskania,wkręcania tłoczków hamulcowych(ja kupiłem za 60zl zestaw kluczy do tego przeznaczonych,można też poradzić sobie metodą domową ścisk stolarski i klucz od szlifierki kątowej)
Śruby po stronie kierowcy odkręcamy w kierunku tyłu samochodu, a po stronie pasażera w kierunku przodu auta.
Należy również kontrolować stan poziomu hamulcowego, ponieważ przez wkręcanie/wciskanie tłoczków może nam się podwyższyć stan płynu, dlatego warto odkręcić korek i w trakcie wkręcania/wciskania co jakiś czas zerkać czy nie wylewa nam się płyn.
Po zdjęciu koła ukazuje się nam widok tarczy i zacisku
Odkręcamy śruby zaznaczone na czerwono(do tego użyjemy klucza 13 a 17 żeby nie obracała się nam śruba w jarzmie)
Po odkręceniu śrub możemy zdjąć zacisk i położyć go sobie na zawieszeniu, lub podwiesić
Bierzemy płaski śrubokręt i wyciągamy stare klocki i blaszki w których siedzi klocek
Po zdemontowaniu blaszek zabieramy się za demontaż jarzma(można oczywiście blaszki zdemontować po odkręceniu jarzma)
Do odkręcenia jarzma potrzebujemy klucza 18 oczkowa gięta lub 18 nasadka z przedłużką
Gdy odkręcimy jarzmo, czyścimy szczotka drucianą miejsca w których były blaszki i odkładamy jarzmo na bok
Następnym krokiem jest demontaż tarczy hamulcowej, jest ona przykręcona śrubą torx 30.
Po odkręceniu śruby stukamy tarcze z czoła i ją odkładamy
Gdy mamy już zdemontowaną tarczę przystępujemy do czyszczenia piasty z korozji
Przed
Po
I zboczenie zawodowe pomiar bicia piasty(0.005mm), zdjęć z pomiaru tarczy nie mam, ale bicie wynosiło 0.01mm
Dotarliśmy do miejsca gdzie już możemy wszystko składać z powrotem
Zakładamy tarcze i dokręcamy śrubą typu torx,zakręcamy jarzmo i wkładamy nowe blaszki
Montujemy klocki w jarzmie
I przyszła pora na wkręcanie/wciskanie tłoczka.
Tłoczek po stronie kierowcy wkręcamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara(po stronie pasażera również, a myślałem że w przeciwną stronę)
I tutaj możemy wykorzystać do tego przeznaczony zestaw kluczy
Lub domowy sposobem ściskiem stolarskim i kluczem do szlifierki(fotek nie posiadam)
Mam foto klucza, którym wciskałem przednie tłoczki, ale do tyłu też by się nadał
Na zdjęciu gdzie jest narzędzie typowo do wciskania/wkręcania tłoczków, widać że guma się również zaczęła skręcać, żeby tego uniknąć warto popsikać silikonem w spreyu po obwodzie gdzie styka się guma z tłoczkiem,
Po wciśnięciu/wkręceniu tłoczka, zakładamy zacisk i dokręcamy go.
Efekt finalny
Nie robiłem kalibracji hamulca postojowego elektrycznego za pomocą komputera, przejechałem się,zahamowałem kilka razy delikatnie i wtedy 2 razy zaciągnąłem.
Mimo że nie jestem polonistą, mam nadzieję że wszystko jest w miarę dobrze objaśnione.
[Manual] Wymiana tylnych tarcz hamulcowych i klocków Insignia
Jeśli lubisz sam naprawiać własne auto, zobacz nasze manuale. Tutaj znajdziesz gotowe opisy jak dokonać wymian, napraw we własnym zakresie. Instrukcje i pozostała literatura dotycząca różnych modeli Opla.
Wróć do „Instrukcje, gotowe opisy, zrób to sam”
Przejdź do
- Różne
- ↳ Powitania
- ↳ Wiadomości ze świata Opla, tematy ogólne
- ↳ Kupuję Opla. Prośby o opinię przed zakupem
- ↳ Spoty, zloty, spotkania
- Showroom, czyli Galeria Forum Opel Klubu
- ↳ Showroom / Pochwal się swoim Oplem
- ↳ Showroom / Pochwal się - inne marki
- ↳ Showroom / Pochwal się - archiwum
- Mechanika, diagnostyka, warsztat naszych Opli
- ↳ Instrukcje, gotowe opisy, zrób to sam
- ↳ Opel Adam Forum
- ↳ Opel Agila Forum
- ↳ Opel Antara Forum
- ↳ Opel Astra Forum
- ↳ Opel Calibra Forum
- ↳ Opel Corsa Forum, Opel Combo Forum
- ↳ Opel Crossland Forum
- ↳ Opel Frontera Forum
- ↳ Opel Grandland X Forum
- ↳ Opel Insignia Forum
- ↳ Opel Kadett Forum
- ↳ Opel Meriva Forum
- ↳ Opel Mokka Forum
- ↳ Opel Omega Forum
- ↳ Opel Sintra Forum
- ↳ Opel Tigra Forum
- ↳ Opel Vectra Forum, Opel Signum Forum
- ↳ Opel Zafira Forum
- ↳ Dostawcze, Opel Vivaro Forum, Opel Movano Forum
- ↳ Elektryczne modele Opla - Corsa-e, Mokka-e, Vivaro-e i inne
- ↳ Pozostałe modele Opla
- ↳ Klasyki spod znaku Opel - youngtimery, oldtimery
- Inne sprawy dotyczące naszych Opli
- ↳ Car-audio, radia, głośniki
- ↳ Kosmetyka, autodetailing, cardetailing, pielęgnacja
- ↳ Tuning
- ↳ Akcesoria samochodowe
- Opinie użytkowników Forum Opel Klubu
- ↳ Warsztaty samochodowe - blacharstwo, lakiernictwo
- ↳ Warsztaty samochodowe - mechanika
- ↳ Opinie o użytkownikach naszego Forum
- ↳ Opinie o zakupach internetowych
- ↳ Opinie o częściach samochodowych
- Giełda Forum Opel Klubu
- ↳ Sprzedam
- ↳ Kupię
- ↳ Oferuję usługi
- Pozostałe tematy
- ↳ Inne samochody
- ↳ Off-Topic
- ↳ Linki
- Forum Opel Klubu
- ↳ Sprawy organizacyjno-techniczne dotyczące OpelKlub.net